PRESENTATION “ICE. PAPER, INTIMACY AND SKIN” BY MERCÈ SOLER

Mercè Soler tells us about her work.

Mercè Soler nos explica su obra.

LUZ DE HIELO
“All creation repeats the cosmic act par excellence: the creation of the world”, argues Mircea Eliade in The Myth of Eternal Return.
In the beginning was the word. And long before the word, the ice ages. The contact with that cold crystal made of water, the translucid hive that melts with time and heat, grants the word, in Soler’s work, a historic dimension which reverts the ages. In the same way that the Ice Age gave way to the discovery of land, this freeze that the planet itself undoes will allow for the discovery of the word that gave them life. The circle closes. 
The filter made by solid water transforms into liquid and disappears. What do the pictures show, then? The process which is, in turn, a wait. There is a beginning and an end. Everything ends. That which was enclosed is freed. That which was hidden is revealed. The sole way of preserving the object as it was conceived at the beginning would be to maintain the cold  a cold which endangers life. That is the reason for the reflection of the idea of fragility in the different pictures. 
How to signify that which we cannot see? That which cannot be observed by the human eye, can be suspected by intuition. Existence does not depend of the gaze being captured. The act is being. And being is the very centre of what we consider real.
Mercè Soler creates a reality which changes. That mutation resembles the evolution of life,  where each mystery is uncovered as it finds the appropriate place and so changes the surroundings where it takes form. “Ice. Paper, intimacy and skin” moves those who observe to an inevitable question: What is enclosed inside me, and when will I know it? this reflection leads us to the greek aphorism “Know thyself”, which means discover yourself,  shed light on that which was in darkness, be who you are. the light projected by the ice with which Soler has worked opens the path to the act of being first, and to the human being later. towards presence first, and second the knowledge behind the mutation of what is hidden.
The ice floats and, as it falls apart, takes part of the other, and knows more about itself and that which it contained. As narrator Grace Paley wrote in one of her accounts, “The truth, when it finds its plane, floats”.
LUZ DE HIELO
“Toda creación repite el acto cosmogónico por excelencia: la creación del mundo”, sostiene Mircea Eliade en El mito del eterno retorno.
En el principio fue el verbo. Y mucho antes que el verbo, las épocas glaciales. El contacto con ese frío cristal hecho de agua, la corteza transparente que se derrite a causa del tiempo y el calor, otorga a la palabra, en la obra de Soler, una dimensión histórica que invierte las Eras. Del mismo modo que la Edad de Hielo dejó paso al descubrimiento de las tierras, esta congelación que el propio planeta deshace va a dejar al descubierto el verbo que les dio vida. El círculo se cierra.
El filtro que constituye el agua sólida se transforma en líquido y desaparece. ¿Qué muestran las imágenes, entonces? El proceso que es, a su vez, una espera. Hay un principio y hay un final. Todo termina. Lo que estaba encerrado se libera. Lo que estaba oculto se revela. El único modo de preservar el objeto tal cual fue concebido al inicio sería mantener el frío. Un frío que hace peligrar la vida. Esa es la razón de que se vea reflejada en las distintas imágenes la idea de la fragilidad.
¿Cómo significa lo que no se ve? Lo que no puede observar la vista humana puede sospecharlo la intuición. La existencia no depende de captar la mirada. El acto es estar. Y estar es el centro mismo de lo que se considera real.
Mercè Soler crea una realidad que cambia. Esa mutación se asemeja a la evolución de la vida, donde cada misterio se va destapando a medida que encuentra el lugar propicio y, así, modifica el entorno en que toma cuerpo. “Hielo-papel, intimidad y piel” desplaza a sus observadores hacia una inevitable pregunta: ¿Qué se encierra dentro de mí y cuándo voy a saberlo? Nos lleva dicha reflexión al aforismo griego “Conócete a ti mismo”, es decir descúbrete, ilumina lo que quedaba en la oscuridad, sé quien eres. La luz proyectada por el hielo con que ha trabajado Soler abre el camino hacia él estar primero y hacia él ser después. Hacia la presencia en primer lugar y en segundo lugar hacia el conocimiento tras la mutación de lo escondido. 
El hielo flota para, al deshacerse, formar parte de lo otro y saber más acerca de sí y de aquello que contenía. Como escribiera la narradora Grace Paley en uno de sus relatos, “la verdad, cuándo encuentra su nivel, flota”.
Flavia Company